مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سئو و بهينه سازی سايت- سئوی خارجی يا off-site چيست؟

سئو و بهينه سازی سايت- سئوی خارجی يا off-site چيست؟

مسلماً فاكتورهاي زيادي در اين فرايند دخيل هستند؛ بخشي از اين فاكتورها مربوط به داخل سايت مي‌شوند و كمك مي‌كنند كه گوگل محتواي شما را پيدا كند و موضوع را بفهمد. بخش ديگر اما در خارج از سايت شما اتفاق مي‌افتد. گوگل درست مثل يك انسان، شروع به تحقيق درباره شما مي‌كند. در اين تحقيقات گوگل به به‌دنبال اين است كه ببيند چقدر در بين مردم اعتبار و اجر و قرب داريد.

در مقالۀ امروز، ما مي‌خواهيم درباره همان بخش دوم (سئوي خارجي) صحبت كنيم و ببينيم كه براي اول شدن، چه تكنيك‌هايي را بايد در سئوي خارجي به كار ببريم

ساده‌ترين تعريف سئو اين است:

«بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو»

يعني كاري كنيم كه سايت ما براي اينكه گوگل آن را راحت پيدا كند، راحت بخواند و راحت رتبه‌بندي كند، آماده باشد.

كارشناسان SEO، خودِ اين بهينه‌سازي را به دو بخش تقسيم كرده‌اند: بهينه‌سازي داخلي (On-page SEO) و بهينه‌سازي خارجي (Off-Page SEO).

بهينه‌سازي يا همان سئوي داخلي سايت، عبارت است از تمام كارهايي كه در داخل سايت خودمان انجام مي‌دهيم، تا تمام صفحات و محتواهاي سايت، براي موتور جستجو بهينه باشند.

اما سئوي خارجي ...؟

در ادامه مي‌فهميم.

سئوي خارجي سايت (Off-Page SEO) چيست؟

به تمام تكنيك‌هايي كه خارج از سايت خودمان، براي بهبود رتبه در نتايج جستجو انجام مي‌دهيم، سئوي خارجي سايت گفته مي‌شود.

منظور از خارج از سايت خودمان كجاست؟

سايت‌هاي ديگر، شبكه‌هاي اجتماعي و حتي جستجوي نام برندمان در گوگل، از جمله سيگنال‌هاي خارجي هستند كه روي رتبه‌بندي نتايج تأثير گذارند.

سئوي خارجي و سئوي داخلي در يك نگاه

براي اينكه تفاوت سئوي داخل سايت و بيرون از سايت را متوجه شويد به تصوير زير نگاه كنيد.

همانطور كه پيداست، بخش اعظم تمركز سئوي خارجي روي اين است كه نشان دهد بقيه (چه در سايت‌ها ديگر و چه در شبكه‌هاي اجتماعي)، اعتبار سايت شما يا محتواي شما را تأييد كرده‌اند.

گوگل اين تائيد را از طريق لينك‌هايي كه به سايت شما داده شده، بحث‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي راجع‌به شما به راه افتاده و حتي تعداد دفعاتي كه كاربران نام برند شما را جستجو كرده‌اند، متوجه مي‌شود.

در ادامه راجع‌به تكنيك‌هاي سئوي خارجي مفصل صبحت خواهيم كرد. قبل از آن، بياييد به يك سوال ساده جواب دهيم.

چرا سئوي خارجي اهميت خيلي زيادي دارد؟

در رتبه‌بندي نتايج گوگل، حدود 200 فاكتور مهم دخيل هستند؛ يعني گوگل طبق اين 200 فاكتور، تصميم مي‌گيرد كه كدام سايت رتبه اول را بگيرد يا كدام يكي به صفحه دوم برود.

نكته اينجاست كه حدود 50% درصد از اين فاكتورها، مربوط به سئوي خارجي هستند.

از طرف ديگر، گوگل توجه ويژه‌اي به تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) سايت‌ها دارد. اين موضوع را مي‌شود از كتابچه‌اي كه گوگل براي ارزياب‌هاي خود منتشر كرده است، فهميد. گوگل در اين كتابچه، صراحتاً به ارزياب‌هاي خود اعلام كرده است كه به E-A-T (مخفف تخصص، اعتماد و قابل اعتماد بودن) سايت منتشركنندۀ محتوا، نويسنده آن مطلب و حتي شهرت و آوازۀ آن برند دقت كنند.

كمي بالاتر هم اشاره كردم؛ يكي از راه‌هاي نشان دادن اعتبار و جلب اعتماد، انجام سئوي خارج از سايت است.

خب ديگر، برويم سراغ تكنيك‌هايي كه براي سئوي خارجي سايت خود، بايد ياد بگيريد.

با تكنيك‌هاي سئوي خارجي (Off-Page SEO) آشنا شويد

خيلي از سئوكارهاي تازه‌كار، فكر مي‌كنند كه سئوي خارجي مساوي است با بك لينك گرفتن. يعني اگر تمركزمان را بگذاريم روي دريافت لينك از هزاران سايت مختلف، گوگل ما را به رتبۀ اول نتايج خود خواهد رساند.

اين تصور اشتباهي است! سئوي خارجي وب‌سايت، علاوه‌بر لينك سازي شامل بخش‌هاي ديگري هم هست.

اگر بخواهيم تك به تك كارهايي كه مي‌توانيد براي سئوي خارجي انجام دهيد را نام ببريم، احتمال اينكه مقاله نامفهوم و سردرگم‌كننده شود زياد است؛ براي همين ما تمام تكنيك‌ها را در 3 بخش تقسيم مي‌كنيم، سپس هر بخش را باز كرده، سعي مي‌كنيم مفهوم را برايتان جا بيندازيم و بعد شما را براي مطالعۀ بيشتر راهنمايي مي‌كنيم. (اينطوري بهتر نيست؟)

اين 3 دسته عبارت‌انداز:

  • بك‌لينك‌سازي
  • اينفلوئنسر ماركتينگ
  • فعاليت مفيد و موثر در شبكه‌هاي اجتماعي

در ادامه هر كدام از اين بخش‌ها را جداگانه بررسي مي‌كنيم.

1- نقش پررنگ بك لينك ها در سئوي خارجي سايت

همانطور كه مي‌دانيد، بك‌لينك‌هاي يك سايت، جزو مهم‌ترين فاكتورهاي سئو هستند؛ اما يك نكته را هرگز فراموش نكنيد:

«كيفيت لينك‌هاي خارجي كه دريافت مي‌كنيم، مهمتر از كميت آن است»

به عبارت ديگر، اگر شما بتوانيد 10 لينك با كيفيت دريافت كنيد، خيلي بهتر از اين است كه 1000 لينك با كيفيت متوسط داشته باشيد! شايد بپرسيد:

لينك‌هاي باكيفيت چه ويژگي‌هايي دارند؟

  1. اعتبار صفحه‌اي كه به شما لينك مي‌دهد (Page Authority)
  2. اعتبار سايتي كه به شما لينك مي‌دهد (Domain Authority)
  3. محتواي مرتبط سايت (Relevance Content)،

فاكتوري هستند كه گوگل براي ارزيابي كيفيت بك‌لينك، آن‌ها را چك مي‌كند.

شما با نصب افزونه MOZ Bar مي‌توانيد PA و DA (همان اعتبار صفحه و اعتبار دامنه) صفحات را چك كنيد و در صورتي كه از نظر محتوايي با سايت شما ارتباط دارند، اقدام به لينك‌سازي در آن‌ها كنيد.

چند نكتۀ مهم درباره لينك سازي خارجي

فرآيند لينك‌سازي بايد كاملاً فكرشده و طبيعي باشد. همانطور كه چند ثانيه پيش هم اشاره كرديم، گوگل به كيفيت لينك‌ها، بيشتر از تعداد آن‌ها اهميت مي‌دهد. پس بياييد ببينيم كه در ساختن بك‌لينك‌هاي باكيفيت، به چه نكاتي بايد توجه كنيم.

1) به محل قرارگيري لينك توجه كنيد

گوگل، به محل قرارگيري لينك شما توجه مي‌كند. لينكي كه در محتوا قرار گرفته قطعاً باارزش‌تر از لينكي است كه يك جايي در گوشه‌كنارهاي سايت قرار دارد و اصلاً به چشم هم نمي‌آيد! بهترين و سريع‌ترين روش براي اينكه لينك‌هاي شما در يك محتواي باكيفيت ظاهر شوند، اين است كه از رپورتاژ آگهي استفاده كنيد.

2) انكر تكست‌ها را بازبيني كنيد

انكرتكست همان متني است كه روي آن كليك مي‌كنيم و وارد يك صفحۀ جديد مي‌شويم. گوگل انكرتكست را به عنوان يكي از سيگنال‌هاي رتبه‌بندي در نظر مي‌گيرد و با خواندن آن متوجه مي‌شود كه موضوع صفحۀ مقصد چيست و اصلاً ارتباطي با متن شما دارد يا نه. براي همين بهتر است موقع لينك‌سازي از انكرتكست‌هاي تكراري استفاده نكنيد و روي كلمات مرتبط، بامعني و متنوع لينك بگيريد.

3) به كلمات و عبارات پيرامون لينك توجه كنيد

به لطف هوش مصنوعي و يادگيري ماشين، گوگل روزبه‌روز بيشتر به زبان ما انسان‌ها نزديك مي‌شود. به خاطر همين هم مثل قديم‌ها، دنبال يك كلمات كليدي يا انكرتكست خاص درون متن شما نمي‌گردد. موتور جستجوي گوگل، كلمات و عبارت‌هاي مختلفي كه از لحاظ موضوعي به انكرتكست شما ربط دارند را، از نظر فراواني و نزديكي به آن انكرتكست بررسي مي‌كند. به اين ارتباط بين لينك‌ها و كلمات نزديك موجود در مقاله، Co-occurrence گفته مي‌شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده